OBJECTS #02
OBJECTS #02
OBJECTS #01
OBJECTS #01
THE DANCERS
THE DANCERS
MOTHER
MOTHER
Squares and Triangles
Squares and Triangles
DUIF SPOOK KAT HOP
DUIF SPOOK KAT HOP
Drawing Front
Drawing Front
2014-2015
2014-2015
Wilful Blindness
Wilful Blindness
DE COMMISSIE
DE COMMISSIE
LOSSE TEKENINGEN '12-'13
LOSSE TEKENINGEN '12-'13
BLOEDJE
BLOEDJE
BOULDER BASEMENT
BOULDER BASEMENT
DARK MATTER
DARK MATTER
THE LAUGHING MONKEY
THE LAUGHING MONKEY
EEN PUNTVORMIG BEGIN
EEN PUNTVORMIG BEGIN
HELL & HIGH WATER
HELL & HIGH WATER
LARGE BODY OF WATER
LARGE BODY OF WATER
LET US UNITE
LET US UNITE
BUITENPRESTATIE
BUITENPRESTATIE
FRIENDS OF MINE
FRIENDS OF MINE
STAPEL WOLKEN
STAPEL WOLKEN
OBSERVATIES
OBSERVATIES
YOU CAN'T REMEMBER...
YOU CAN'T REMEMBER...
ZONDER TITEL 2004
ZONDER TITEL 2004
ZONDER TITEL 2005
ZONDER TITEL 2005
ROOSMARIJN SCHOONEWELLE    CV    NIEUWS    PERS    CONTACT  

Wilful Blindness

W139 Amsterdam
28 augustus tot 27 september 2015

"Bij W139 heeft een tijdelijk en spontaan collectief van kunstenaars, bestaande uit Caner Aslan (TR), Kate Bicât (UK), Paul Haworth (UK), Verena Klary (DE), Axel Linderholm (SE), Sachi Miyachi (JP), Roosmarijn Schoonewelle (NL) en Anami Schrijvers (NL) zich de ruimte van W139 eigen gemaakt én het collectieve maakproces vormgegeven via de omweg van de blinddoek. Zo los je meteen een aantal problemen op die te maken hebben met inrichting, autoriteit en eindresultaat. Maar je opent ook deuren: schaamte kan je even parkeren en je kan je laten gaan in het figuratieve. Via de weg van het blinde maakproces stel je je kwetsbaar op maar met de bescherming van de zelfgekozen blindheid steeds binnen handbereik.

Samen zijn deze kunstenaars geblinddoekt vijftig ton vers gegraven klei te lijf gegaan. Het fysieke aspect van het werk is meteen onontkoombaar. Dit moet zwaar geweest zijn, aan vingers, handen en armen. Maar het resultaat straalt geen vermoeidheid uit. Eerder een soort absurde energie, ja, eigenlijk vergelijkbaar met de energie van de overgave. Grote, boven je uit torende hopen klei zijn door de ruimte verdeeld. Ze hebben qua ruwe vorm iets weg van uitvergrote wegversperringen of stukken van een dijk, licht taps toelopend. Het is op de oppervlakte van deze mastodonten dat het werk zich vooral toespitst: krassen, putjes, hiëroglifische verhalen, en ook een liggende mensfiguur."

Lees dit artikel van Maaike Lauwaert verder op: metropolism.com

Alle beelden courtesy W139 Amsterdam, fotograaf Ayako Nishibori
Alle beelden courtesy W139 Amsterdam, fotograaf Ayako Nishibori